De controversiële film The Interview over een fictive moord op Noord-Koreaanse dictator Kum Jung-Un doet het goed bij online betaaldiensten voor films. The Interview bracht in vier dagen al 15 miljoen dollar op.

De film zorgde de afgelopen tijd voor veel ophef. De systemen van filmproducent Sony werden gehackt en de VS beschuldigt Noord-Korea daarvan. Hij zou daarom bijna helemaal niet uitkomen. Bioscopen deinsden terug nadat ze waren bedreigd door hackers.

Zondagmiddag verscheen ‘The Interview’ in de iTunes Store van Apple. De elektronicafabrikant is hiermee een kleine week later dan concurrenten Microsoft en Google. Consumenten kunnen ervoor kiezen de film te huren (5,99 dollar) of te kopen (14,99 dollar).

The Interview: 15 miljoen dollar in vier dagen

The Interview is inmiddels meer dan 2 miljoen keer gedownload, gehuurd of gekocht. De film is daarmee de best lopende onlinefilm die Sony ooit heeft uitgebracht, meldde het bedrijf zondag. The Interview heeft online in vier dagen tijd ruim 15 miljoen dollar (meer dan 12 miljoen euro) opgeleverd.

In de bioscoop heeft de film sinds eerste kerstdag ongeveer 2,8 miljoen dollar in het laatje gebracht. Want hoewel de The Interview via internet te huren en te koop is, draaien inmiddels zo’n driehonderd bioscopen in de VS de film alsnog.

Nederlandse iTunes-gebruikers kunnen de film, waarin een fictieve moord op de Noord-Koreaanse president Kim Jong-un wordt beraamd, nog niet zien. The Interview is alleen beschikbaar in de VS en Canada.

Succes voor Sony?

Het online succes van The Interview is een opsteker voor entertainmentbedrijf Sony, maar het is zeer de vraag of de alle gemaakte kosten hiermee kunnen worden terugverdiend.

Volgens het blad Variety had Sony naast de productiekosten van 44 miljoen dollar al zo'n 30 miljoen dollar aan reclamekosten gemaakt (posters en ander promotiemateriaal) toen besloten werd de film terug te trekken uit de reguliere bioscoopkanalen.

Bovendien heeft Sony niet uitgesplitst hoe de inkomsten van 'The Interview' uit online huur en koop zijn verdeeld met distributiepartners. De site Quartz merkt fijntjes op dat de bulk van de afzet in de afgelopen dagen via Google Play en YouTube Movies is verlopen, twee diensten van internetgigant Google. Die lijkt voorlopig de lachende derde.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl